Thursday, April 14, 2016

Knižka prvá

Včera som sa sľúbila, že vám napíšem o tých najkrajších knihách, ktoré moja osobná knižnica obsahuje. Táto pomerne veľká knižná lahôdka ku mne pricestovala len nedávno. Kúpila som ju online, v sekcii used books a jej cena bola smiešna.....hoci si už presne nepamätám koľko.....som si istá, že poštovné bolo drahšie ako jej nákupná cena ( za toto som veľmi vďačná amazonu, kde poväčšinou svoje knihy objednávam. za úplne smiešny peniažtek sa tam dajú kúpiť knihy použité a prosím verte mi, že ich "použitie" častokrát nie je vôbec vidieť! ako napríklad táto tu. jak nová! škoda len, že sa nedá nakúpiť od jedného odberateľa viac kníh za jedno , samozrejme vyššie , poštovné. ak sa dá a je na to nejaký trik, sem s ním...lebo zatiaľ je moja skúsenosť taká, že za každú položku od toho istého predajcu, je extra poštovné v plnej výške.).
Za to, že sa mi táto knižka dostala pod prsty vďačím Lucy Hudec . Poslala mi totiž pre potešenie očí a duše link na istú Fran Meneses. Totižto, ja popri práci rada očkom mrkám na podobné tvorivé duše a Fran tam toho má požehnane a na takej úrovni, že mi do bodky a do písmena ulahodila . A práve Fran v jednom zo svojich vlogov opisuje knihu Jane, the fox and me. Neodolala som, vygooglila ju a nadšená tým, čo som našla, som túto pomerne masívnu knihu objednala. Teraz ju radím ku svojím knižným klenotom...
Komiksy a im podobné knihy mi akosi nikdy nevoňali. Ba dokonca, nepáčia sa mi ani tie také komiksové ilustrácie nech sú akokoľvek vychytané po výtvarnej stránke. A predsa....hoci táto kniha komiksom zaváňa, som z nej nadšená. Najskôr.....ilustrátorka prekrásne vykreslila svet dospievajúcej dievčiny. Možno skôr jednoduché línie...ale páni poviem vám, je v nich všetka expresia , akej je ľudská tvár schopná! No neviem sa jej nabažiť!
Určite je čo-to podmienené aj textom samotným, ale ja priam cítim, hmatám neistotu Heleny, hlavnej hrdinky, ktorá by bola najradšej neviditeľná....
...po tom, ako sa stala terčom posmechu jej spolužiakov.
Isabelle Arsenault, ilustrátorka , má neskutočné nadanie, za ktoré, ako som sa dočítala, bola niekoľkokrát aj ocenená....nuž, ozaj sa niet čomu diviť .
Priznám sa, že často kupujem knihy, myslím tie detské, kde je prevaha pokreslených čiar nad slovami, skôr na základe ľúbivej ilustrácie než kvôli textu. Avšak tuto ide text ruka v ruke s kresbami. Citlivý....denníkovo písaný príbeh o šikanovaní  a to tak reálne, že takmer nepochybujem, že jeho autorka sa s ním osobne stretla. Že je to jej osobný príbeh..... Detail ako napr. gramatická zdatnosť pisateľky posmešných odkazov na stenách školských záchodov , na základe ktorej ju Helen identifikuje , vás proste presvedčí o autentickosti príbehu.....
Príde mi tiež úchvatné ako sa Helena ukrýva v knihách(tak typické pre introvertov....), ako do deja vťahuje Janu Eyrovú...ako hľadá podobnosť s ňou...sťaby jedinou priateľkou, ktorá jej rozumie.
 
Kniha sa končí šťastne....Helena si v závere priateľku nájde.....
 
za čo som vďačná, hoci si na šťastných koncoch nepotrpím.
 
Jediné, ozaj jediné, čo by som mohla "vytknúť" ....no skôr sama sebe ako autorke samotnej, je to, že som nepochopila prítomosť líšky a to až takú dôležitú, že sa dostala do názvu samotného. Podotýkam a zvýrazňujem, že sa jedná najskôr o moju prízemnosť....mne dlho trvalo, kým som aj Malého princa pochopila a zistila, že majú tí ľudia pravdu, keď tú drobnú knižku stavajú na piedestál a ospevujú, Možno som ešte nedospela na pochopenie....uvítam vaše názory, možno mi pomôžu...zatiaľ tápem. Akurát farebne sa mi tam hodí, ale to isto dôvod nie je:).
 
Neviem vrúcnejšie odporúčať túto knihu, ktorú som zhltla na posedenie a ktorú si budem so sebou ťahať kamkoľvek ešte pocestujem. Nebudete ľutovať peniažkov.....verte mi.
 
Príjemné čítanie želám.....
 
Cink cink.
 
 
 
 
 


2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Liska je symbolom zrady, nedovery, klamstva, falose, podvodu, lsti... Mozno liska v tejto knihe zosobnuje sikanovanie, s ktorym hlavna hrdinka zapasi... Ale to iba hadam, kedze knihu som necitala :)

    ReplyDelete